1. گلفروشی آنلاین
  2. محصولات نهالستان
  3. خرید سرو شیراز – از روش تکثیر تا نگهداری
سرو شیراز

خرید سرو شیراز – از روش تکثیر تا نگهداری

بدون دیدگاه
  • سرو شیراز – از روش تکثیر تا نگهداری

    سرو شیراز بومی آمریکاست گاهی آنرا سرو ناز نیز می نامند گیاهی است همیشه سبز با اغلب شرایط آب و هوایی سازگار است این گیاه با بذر قابل تکثیر است میوه آن را دراوایل اسفند جمع آوری نموده در هوای آزاد روی نایلون در مقابل خور شید قرار دهید تا بذرها از میوه جدا شوند اواسط اسفند بذرها را خیسانده سپس اقدام به کشت نمایید بعد از یک ماه بذرها جوانه می زنند ورشد می‌کنند در اوایل پاییز می توانید نشا ها را به گلدان منتقل کنید

    سرو شیراز به انگلیسی Cupressus sempervirens، که با نام‌های فراوانی از قبیل سرو ایتالیایی، سرو ناز، سرو توسکانی و کاج مدادی در دنیا معروف است، گونه‌ای از سرو بوده که همیشه سبز، مخروطی شکل، نوک تیز با عمر طولانی است که ارتفاعی نزدیک به 35 متر دارد. علت نام‌گذاری سرو ایتالیایی به سرو شیرازی به دلیل استفاده گسترده این درخت در باغ‌های شیراز قدیم است.

    همچنین ببینید: خرید کاج سیاه
    همچنین ببینید: طراحی باغ ویلا

    .
    در گذشته سرو شیراز اولین انتخاب برای کاشت در باغ‌های ایرانی بود، که در باغ‌های معروفی از قبیل باغ فین، باغ شازده، دولت‌آباد و… کاشته شده و نقش اساسی در طراحی این باغ‌ها داشته است.
    قدیمی‌ترین سرو ایران در ابرکوه استان یزد قرار دارد که سن آن تقریباً 4000 سال تخمین زده شده است.

    کاربرد درخت سرو شیراز

    سرو شیراز به‌طور گسترده‌ای به عنوان یک درخت زینتی، در هر نوع خاک عمیقی که زهکشی خوبی داشته باشد رشد می‌کند. این درخت را می‌توانید در مناطق گرم و خشک و سرد معتدل و بارانی بکارید.


     

    چوب درخت سرو، بسیار معروف، بادوام و خوش‌رایحه است که برای ساخت ساز هارپسیکورد (شبیه به پیانو) ایتالیایی و درب‌های کلیسای سنت‌پیتر در شهر واتیکان رم از آن استفاده شده است.

    این درخت در صنعت آرایشی نیز کاربرد فراوانی از قبیل سفت‌کننده پوست، برطرف کردن التهابات پوستی، ضدشوره سر، ضدپیری و… دارد. همچنین به دلیل قیمت مناسب و در دسترس بودن چوب درخت سرو شیراز، از این گیاه به عنوان نت پایه و میانی در انواع عطرها استفاده می‌شود.

    اندازه سرو شیراز

    روش نگه‌داری درخت سرو شیراز (علت خشک شدن سرو شیراز)

    – آبیاری؛ آبیاری درخت سرو در دو سال ابتدایی کاشت آن از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا باعث استحکام ریشه‌ی‌ نهال در خاک می‌شود. بهتر است، آبیاری را در هنگام خشک شدن کامل خاک انجام دهید. همچنین در فصل تابستان به علت سریع خشک شدن خاک، باید آبیاری منظم انجام شود.

    – نور؛ سرو شیراز برای رشد به نور کامل و مستقیم نیاز دارد. کمبود آفتاب می‌تواند باعث کاهش رشد و تغییر رنگ برگ‌های این درخت شود. بهتر است سرو ناز را در مکانی بکارید که حداقل 6 ساعت نور مستقیم آفتاب دریافت کند.

    خاک؛ سرو شیراز، نسبت به خاک‌های اسیدی و قلیایی حساسیت ندارد به همین دلیل برای انتخاب خاک، می‌توانید از ترکیب خاک باغچه، خاک برگ، شن و پیت‌ماس استفاده کنید. فراموش نکنید که زهکشی خاک باید به خوبی انجام شود.

    – کوددهی؛معمولاً درخت‌های بالغ سرو شیراز نیازی به کود ندارند اما بهتر است سالی یک‌بار در فصل بهار با کود مناسب آن‌ها را کوددهی کنید.

    نهال‌های جوان سرو شیراز، برعکس درختان بالغ نیاز شدیدی به کود دهی دارند تا رشد بهتر و استحکام و گسترش ریشه در خاک را داشته باشند کودهای فسفردار برای این کار انتخاب مناسبی هستند.

    – هَرس؛هرس کردن درخت سرو شیراز برای جلوه دادن به فضاهای سبز از دوران جوانی نهال امکان‌پذیر است. درختان سرو را می‌توانید به شکل‌های مختلف و دلخواه هرس کنید. هرس کردن برای سالم ماندن درخت و رشد آن ضروری است. بهترین زمان برای هرس سرو شیراز در فصل پاییز و زمستان است.


    همچنین بخوانید:خرید شمشاد طلایی


    روش کاشت درخت سرو شیراز ( فاصله کاشت درخت سرو شیراز)

    زمان مناسب برای کاشت درخت سرو شیراز اوایل فصل بهار است. قبل از کاشت بذر، باید آن را نزدیک به 24 ساعت در آب ولرم بگذارید، بماند.
    خاک مکانی که می‌خواهید درخت سرو شیراز را در آن‌جا بکارید، به خوبی شخم بزنید. بذرها را در محل مناسب بپاشید و مقداری کود دامی روی آن بریزید و سپس آبیاری کامل انجام دهید.

    معمولاً بعد از 15 روز تا یک ماه جوانه‌های درخت سرو شیراز از خاک بیرون می‌آیند. وقتی جوانه 10 تا 15 سانتی‌متر رشد کرد، می‌توانید آن را در داخل گلدان بکارید.

    توجه داشته باشید اگر فاصله بذر‌هایی که در خاک کاشته‌اید، زیاد است (بهترین فاصله بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر) ، برای کاشت آن‌ها در مکانی دیگر مانند گلدان یا نایلکس، یک‌سال صبر کنید تا درخت به خوبی رشد کند.

    روش تکثیر درخت سرو ناز شیراز

    تکثیر سر و ناز به دو صورت انجام می‌شود.اگر ازدیاد سرو شیراز از طریق دانه باشد باید در اسفند ماه انجام گیرد اما اگر قصد دارید با قلمه‌زنی آن را تکثیر کنید، بهتر است در شهریور ماه این کار را انجام دهید.


    همچنین ببینید:خرید کاج سدروس


    درخت سرو شیراز از سن 10 سالگی شروع به تولید میوه‌ای مخروطی شکل و کوچک می‌کند که می‌توانید هر ساله از آن برای تولید بذر استفاده کنید. در داخل این مخروط نزدیک به 100 عدد بذر وجود دارد که می‌توانید با جمع‌آوری و تمیز کردن آن‌ها، بذر را در خاک مناسب بکارید.

    قیمت نهال سرو ناز شیراز

    سرو ناز شیرازی، کاربرد گسترده‎‌ای دارد که می‌توانید از آن به عنوان تزئین هر مکانی استفاده کنید. قیمت بذر و نهال سرو ناز شیراز براساس مقدار نیاز خریدار، سایز و سن متفاوت است. با این‌حال خریداران و متقاضیان برای خرید نهال سرو شیرازی می‌توانند با مشاوران متخصص تولیدی گل و گیاه سرو طلایی، تماس بگیرند.

    در صورت داشتن هر گونه سوال در زمینه خرید نهال در گیلان  و یا سایر محصولات سایت مانند نهال صنوبر، درخت انجیلی و نهال گواوا و عنبرسائل و خرید نهال گردو …  از بخش تماس با ما سایت سرو طلایی اقدام نمایید

    فروش سرو شیراز در گیلان

    تولیدی گل و گیاه سرو طلایی، یکی از تولیدکنندگان باسابقه و باکیفیت در گیلان است که نهال‌های یک‌ساله تا سه ساله با ارتفاع 1 تا 3 متر با قیمت مناسب در اختیار علاقه‌مندان و خریداران می‌گذارد.

    سرو شیراز علاوه بر فواید و کاربردهای مختلفی که دارد، در تحقیقات جدید مشخص شده که این‌گونه  در برابر آتش‌سوزی مقاوم است، که این دلیل محکم‌تری خواهد بود تا با خرید بذر و نهال سرو شیراز از شهرمان مراقبت کنیم.

    همچنین ببینید: گل رونده چهار فصل

    سوالات متداول:

    آیا سرو شیراز و سرو ناز با هم تفاوت دارند؟

    سرو شیراز وسرو ناز دو واریته مختلف از یک گو نه سرو هستند تفاوتشان در طرز قرار گرفتن شاخه ها نسبت به تنه اصلی است سرو ناز شاخه هاش کاملا به تنه چسبیده است وحالت دم روباهی دارد .اما در سرو شیراز شاخه های فرعی نسبت به تنه کمی باز تر است البته تشخیصش به دقت بیشتری نیاز دارد

    تفاوت سرو و کاج چیست؟

    سرو ها و کاج ها دو جنس مختلف از سوزنی برگان یا مخروطیان هستند .تفاوت اصلی در شکل برگهاست.درسروها برگها فلس مانند هستند مثل سرو طلایی یا سرو نقره ای .اما در کاجها برگها سوزنی شکل هستند مثل کاج سیاه و کاج بادامی

    تفاوت سروناز و سرو شیراز

    سروناز و سرو شیراز، دو نوع درخت سرو با تفاوت‌هایی در جنس و خصوصیات دارند. در ادامه به تفاوت‌های بین این دو نوع سرو پرداخته می‌شود:

    سروناز:

    1. خصوصیات برگ‌ها: برگ‌های سروناز نسبت به سرو شیراز نرم‌تر و نیز کمی کوچک‌تر هستند.
    2. رشد و ارتفاع: سروناز معمولاً در ارتفاع کمتری نسبت به سرو شیراز رشد می‌کند و نیز رشد آن کندتر است.
    3. شکل کاج: شکل سروناز به صورت خیلی بلند و نازک‌تر است و شبیه به کمانچه یا قلابه است.
    4. محل کاشت: سروناز به دلیل ارتفاع کمتر و شکل خاص کاج‌هایش برای کاشت در فضاهای کوچک‌تر و باغ‌های شهری مناسب‌تر است.

    سرو شیراز:

    1. خصوصیات برگ‌ها: برگ‌های سرو شیراز نسبت به سروناز کمی سخت‌تر و بزرگ‌تر هستند.
    2. رشد و ارتفاع: سرو شیراز به ارتفاع بالاتری نسبت به سروناز می‌رسد و رشد آن نیز سریع‌تر است.
    3. شکل کاج: سرو شیراز شکل کاجی با تعدادی شاخه‌های زیاد و گره‌های بزرگ دارد و شبیه به یک میخک یا ستون است.
    4. محل کاشت: به دلیل ارتفاع بالاتر و شکل خاص کاج‌هایش، سرو شیراز بهترین کاج برای کاشت در فضاهای بزرگ و باغ‌های گسترده است.

    در نتیجه، هر یک از این دو نوع سرو دارای خصوصیات منحصربه‌فرد خود هستند و می‌توان آنها را بر اساس نیاز و شرایط کاشت مختلف انتخاب کرد.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲۷ رای
    3.8/5 (4 Reviews)

    راهنمای خرید

    سفارش از طریق تلفن و واتس آپ 09113818646 مهندس همتی :
    موقعیت گلخانه :استان گیلان
    ارسال شهرستان اتوبوسی و به انبار ترمینال مقصد خواهد بود ( باربری )

    خرید حضوری:
    آدرس نهالستان: گیلان - پره سر - رو به روی ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع

    خدمات ما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    این فیلد را پر کنید
    این فیلد را پر کنید
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
    برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

    فهرست