1. گلفروشی آنلاین
  2. مقالات
  3. گل های مناسب فصل سرما؛ زیباترین گل های مقاوم به سرما
خرید گل یخ

گل های مناسب فصل سرما؛ زیباترین گل های مقاوم به سرما

بدون دیدگاه
  • اگر روزهای سرد و کوتاه زمستان برای‌تان دلگیر است، به سراغ گل‌ های مناسب فصل سرما بروید. با افزودن زیباترین گل های مقاوم به سرما می‌توانید حال و هوای خانه، باغچه و حتی باغ را به طرز چشمگیری شاداب و پرانرژی سازید.

    در این مطلب لیستی از بهترین گل های زمستانی را انتخاب کرده‌ایم که می‌توانید در مورد روش کاشت و نگهداری آنها بخوانید و به‌ راحتی آن‌ها را بکارید و در طول زمستان و برای چندین سال از وجود آن‌ها لذت ببرید.همچنین قبلا در مورد 10 گل آپارتمانی با برگهای رنگی نوشتیم.

    1. گل سیکلامن

    گیاه سیکلامن (Cyclamen) از خانواده‌ی Primrose است که به‌دلیل شکوفه‌های جذاب، خوش‌بو و مقاوم در دسته گل های مناسب فصل سرما قرار می‌گیرد.

    گل سیکلامن اگرچه دارای خلق‌وخوی حساس است اما اگر نیازهای ضروری آن به‌خوبی برآورده شود، همیشه شاداب و نگه‌داری آن نیز آسان خواهد بود. گل سیکلامن دمای سرد را ترجیح می‌دهد، بنابراین یک گزینه‌ی بسیار عالی برای کاشت در باغ و باغچه است.

    – خاک؛ بهتر است سیکلامن را در خاکی با پایه لومی یا هوموس همراه با شن، کمپوست و مقداری تورب یا زغال سنگ نارس با یک زهکشی عالی بکارید.

    گل سیکلمن

    – دما؛ بهترین دما برای نگه‌داری در روز 20 درجه سانتی‌گراد و در شب 10 درجه سانتی‌گراد است.

    – نوردهی؛ بهترین محل برای نگه‌داری گل سیکلامن در داخل خانه، دور از وسایل گرمایشی (رادیاتور، شوفاژ و…) و دور از تابش و نور مستقیم خورشید است.

    – آبیاری؛ بهترین زمان برای آبیاری، زمانی است که خاک خشک شده باشد. اگر سیکلامن را در فضای باز کاشته‌اید، نیازی به آبیاری نیست، زیرا بارش باران برای رشد گیاه کافی خواهد بود.

    – کوددهی؛ بهترین زمان برای کوددهی سیکلامن سالی یک‌بار در اوایل پاییز و کود کمپوست است.

    – فصل کاشت؛ بهترین زمان برای کاشت سیکلامن فصل پاییز است.

    – فصل هرس؛ گل‌های آسیب‌دیده می‌توانند منجر به پوسیدگی سیکلامن شوند، بنابراین برای جلوگیری از این موضوع با دیدن برگ یا گلبرگ‌های زرد هرس را انجام دهید. بهترین زمان برای هرس گیاه اواسط  فروردین تا اواسط اردیبهشت است.

    – روش تکثیر؛ سیکلامن را می‌توان به سه روش کشت بذر، تقسیم بخش ژوخه‌ و از طریق برگ تکثیر کرد. بعد از جوانه زدن گل آن‌ها را از هرگونه محیط مرطوب به دور نگه دارید.

    گل نرگس (Daffodils) یک گیاه چند ساله، مقاوم و یکی از گل های مناسب فصل سرما با نگه‌داری آسان است که در اکثر نقاط جهان به جز‌ء گرم‌ترین و مرطوب‌ترین مناطق رشد می‌کند.

    در حال حاضر بیش از 40 گونه و بیش از 32 هزار نرگس ترکیبی در دنیا وجود دارد، گل نرگس اصلی به رنگ زرد و سفید با شش گلبرگ و یک تاج مرکزی شیپیوری شکل است.

    گل های مناسب فصل سرما

    – خاک؛ نرگس‌ها در طیف وسیعی از خاک‌ها غنی که به‌خوبی زهکشی شده باشد، رشد می‌کنند.

    – دما؛ مناسب‌ترین دما برای نگه‌داری نرگس در روز 19 و در شب 12 درجه سانتی‌گراد است.

    – نوردهی؛ نور کامل آفتاب تا کمی سایه به مدت 6 ساعت در روز برای ر رشد گیاه کافی است.

    – آبیاری؛ هفته‌ای یک یا دو بار خاک گلدان را چک کنید، در صورت خشک بودن سطح خاک نرگس‌ها را آبیاری کنید.

    – کوددهی؛ نرگس‌ها معمولاً به‌ کود نیازی ندارند، با این‌حال می‌توانید زمانی‌که اولین برگ‌ها جوانه زدند از کودی با نیتروژن کم و پتاسیم بالا استفاده کنید.

    – فصل کاشت؛ گیاه نرگس را باید در پاییز و قبل از یخ زدن زمین بکارید.

    – فصل هرس؛ معمولاً حدود شش هفته پس از پایان گل‌دهی نرگس می‌توانید آن‌‎‌ها را هرس کنید.

    – روش تکثیر؛ بیشتر گونه‌های نرگس از روش کاشت پیاز گل و زمانی‌که در حالت خواب هستند، تکثیر می‌شوند، با این‌حال این گیاه را می‌توان از روش کاشت بذر و قلمه‌زنی نیز تکثیر کرد.

    3. گل کاملیا

    گل کاملیا یک گونه قدیمی، زیبا و مقاوم است که در طیف‌ گسترده‌ای از رنگ‌ها و انواع در بسیاری از باغ‌های جهان کاشت می‌شود.  اگر پس از کاشت، به‌خوبی از این گیاه مراقبت شود نه تنها یکی از بهترین گل های مناسب فصل سرما است بلکه سالیان زیادی نیز گل‌دهی دارد.

    عمده مراقبت گل کاملیا شامل آبیاری و کوددهی مناسب است. در طبیعت، گل کامیلیا در حاشیه جنگل‌ها و بیشتر در مناطق حفاظت شده دیده می‌شود. خاک این مناطق از مالچ طبیعی است و برگ‌ها و شاخه‌های شکسته اطراف گیاه ترکیبی عالی از مواد معدنی برای رشد گل را فراهم می‌سازند.

     

    گل کاملیا

     

    – خاک؛ کاملیا در خاک اسیدی با pH بین 6 تا 5/6 که با زهکشی عالی رشد خوبی دارند.

    – دما؛ گل کاملیا را نباید در معرض باد سرد زمستانی قرار دهید. همچنین بهترین دما برای نگه‌داری این گیاه بین ۱۳ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد است.

    – نوردهی؛ کاملیاهای جوان بیشتر مناطق نیمه سایه را ترجیح می‌دهند اما زمانی‌که بالغ می‌شوند، می‌توانند آفتاب کامل را نیز تحمل می‌کنند.

    – آبیاری؛ تا زمانی‌ محکم شدن ریشه کاملیا به آبیاری منظم و زیاد نیاز دارد اما با بالغ شدن گیاه مقدار آبیاری باید کمتر شود.

    – کوددهی؛ به‌دلیل علاقه گل کاملیا به خاک اسیدی کوددهی آن‌ نیز باید متعادل و با pH6 باشد. بهترین زمان برای کوددهی در دوران باوری گیاه از اسفند تا اردیبهشت ماه است.

    – فصل کاشت؛ کاملیا را باید قبل از شروع زمستان و زمانی که خاک هنوز گرم است، یعنی در پاییز بکارید.

    – فصل هرس؛ هرس را باید پس از پایان یخبندان در بهار و پس از پژمرده شدن گل‌ها انجام داد. بهتر است برای حفظ شکل طبیعی گل کاملیا، بیش از یک سوم گیاه را هرس نکنید.

    – روش تکثیر؛  گل کاملیا را می‌تواند از طریق پیوندزنی، کاشت دانه، قلمه‌زنی و کاشت درختچه تکثیر کرد. عمدتاً تکثیر از طریق کاشت نهال گیاه جوان، رایج‌تر است.


    در همین زمینه: خرید گل کاملیا


     

    گل پامچال

    4. گل پامچال

    از دیگر گل های مناسب فصل سرما، گل پامچال با 400 گونه در جهان با رنگ‌های متنوع مانند سفید، کرم، زرد، نارنجی، قرمز، بنفش، آبی  و… است که در زیستگاه‌های مختلف از باتلاق تا دامنه‌های کوهستانی به‌وفور دیده می‌شود. پامچال اگر در یک شرایط مناسب رشد کند، برای سالیان زیاد و حتی در طول تابستان گل‌دهی دارد.

    – خاک؛ پامچال در خاک لومی (مرطوب) همراه با شن یا ماسه که به‌ خوبی زهشکی شده است، رشد عالی دارد.

    – دما؛ گل پامچال در دمای متوسط تا خنک بهترین رشد را دارد. دمای بین 10 تا 15 درجه سانتی‌گراد مناسب است.

    – نوردهی؛ بهترین مکان برای کاشت پامچال فضای نیمه سایه است.

    – آبیاری؛ رطوبت زیاد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه شود، بنابراین گل پامچال برای رشد به یک رطوبت ثابت نیاز دارد که حداقل یک‌بار در هفته آبیاری برای آن مناسب است.

    – کوددهی؛ هرچقدر رطوبت خاک ثابت باشد، رشد پامچال بهتر خواهد بود. در نتیجه برای حفظ رطوبت خاک از مواد مغذی مانند هوموس همراه با مالچ یا کمپوست برای کوددهی استفاده کنید.

    – فصل کاشت؛ زمان کاشت پامچال به نوع تکثیر بستگی دارد. بهترین زمان برای کاشت دانه اردیبهشت ماه است و برای کاشت گل پامچال باغی بهترین زمان اوایل پاییز تا آخر زمستان است.

    – فصل هرس؛ با پایان گلدهی می‌توانید گلبرگ‌های پژمرده را برای باروری بیشتر پامچال هرس کنید.

    – روش تکثیر؛ گل پامچال عمدتاً به دو روش کاشت دانه و تقسیم ریشه تکثیر می‌شود.

    گل کلم پیچ

    5. گل کلم پیچ

    گل کلم پیچ (Flowering Kale) که با نام‌های گوناگونی مانند کلم زینتی، کلم پیچ گلدار و … نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از گل های مناسب فصل سرما است که علاوه بر زینت بخشیدن به فضای گلخانه و باغ مصرف خوراکی نیز دارد.

    گل کلم پیچ تحمل زیادی در برابر سرما و یخبندان دارد تا حدی که با کاهش دما (10 درجه سانتی‌گراد) رنگ گلبرگ و برگ‌ها زنده‌تر می‌شود و یک منظره چشم‌نواز را در زمستانی سخت ایجاد می‌کند.

    – خاک؛ خاک غنی همراه با زهکشی خوب که pH آن نیز بین 6 تا 5/7 باشد برای رشد گل کلم پیچدار مناسب است.

    – دما؛ هر چقدر دما خنک‌تر باشد، گل کلم پیچ بهتر رشد می‌کند با این‌حال مناسب‌ترین دما برای این گیاه بین 4 تا 16 درجه سانتی‌گراد است.

    – نوردهی؛ گل کلم پیچ برای رشد عالی نیاز دارد که روزانه بین 6 تا 8 ساعت در معرض نور خورشید غیرمستقیم باشد.

    – آبیاری؛ گل کلم پیچ رطوبت دوست است اما این بدان معنا نیست که خاک آن همیشه خیس باشد، زیرا باعث از بین رفته ریشه و ساقه می‌شود. بهترین زمان برای آبیاری، وقتی است که سطح خاک کاملاً خشک شده باشد.

    – کوددهی؛ سه هفته پس از کاشت می‌توانید با مواد مغذی کلم پیچ را کوددهی کنید، فقط توجه داشته باشید که کود اصلاً روی گیاه ریخته نشود زیرا باعث سوختن آن خواهد شد.

    – فصل کاشت؛ بهترین زمان برای کاشت کلم پیچ اواخر تابستان تا اواسط پاییز و قبل از شروع یخبندان است.

    – فصل هرس؛ برای هرس کلم پیچ باید گلبرگ‌های بیرونی که تقریباً زرد و شل شده‌اند را جدا کنید.

    – روش تکثیر؛ گل کلم پیچ تنها  به روش کاشت بذر قابل تکثیر است.



    6. گل بنفشه

    از دیگر گل های مناسب فصل سرما که بیش از 500 گونه در جهان دارد، گل بنفشه است. گل بنفشه با چهره‌ای شاد و در رنگ‌های متنوع از زیباترین گیاهان یک باغ است که زودتر از گل‌های دیگر به استقبال بهار می‌رود.

    گل بنفشه علاوه بر زیبایی در طب سنتی نیز کاربرد گسترده‌ای داشته و عمدتاً برای درمان سرماخوردگی، ناراحتی‌های معده، سردرد، بی‌خوابی و… به‌عنوان دمکرده ضماد استفاده می‌شود.


    همچنین بخوانید: خرید گل ماگنولیا بنفش 


     

    – خاک؛ گل بنفشه در خاک غنی که به‌خوبی زهشکی شده باشد، رشد عالی خواهد داشت.

    – دما؛ گل بنفشه تحمل بالایی در برابر سرما دارد و می‌تواند زیر برف نیز شادابی خود را حفظ کند.

    – نوردهی؛ بهترین مکان برای کاشت گل بنفشه در مکانی آفتابی تا نیمه سایه است.

    – آبیاری؛ در آبیاری گل بنفشه باید اعتدال را رعایت کنید، خاک این گیاه نه باید زیاد خشک باشد نه خیلی مرطوب. همچنین باید آبیاری به‌ صورت منظم و مرتب انجام شود.

    گل بنفشه

     

    – کوددهی؛ بهتر است ماهی یک‌بار با کود حیوانی گل بنفشه را کوددهی کنید.

    – فصل کاشت؛ بهترین زمان برای کاشت گل بنفشه اواخر تابستان تا اواسط پاییز است.

    – فصل هرس؛ بنفشه گیاهی یک‌ساله است که اگر هرس آن به‌خوبی انجام شود سال دوم کاشت نیز گل‌دهی خواهد داشت.

    – روش تکثیر؛ رایج‌ترین روش تکثیر گل بنفشه کشت بذر است اما این گیاه را می‌توان با قلمه زدن، تقسیم ریشه و ساقه نیز تکثیر کرد.

    گل ماگنولیا

    7. گل ماگنولیا

    گل ماگنولیا یکی دیگر از گل های مناسب فصل سرما است که با رنگ‌های جذاب سفید، صورتی، بنفش، زرد و عطر خاص است که از اواخر زمستان شروع به گل‌دهی می‌کند. در جهان طیف گسترده‌ای از گل‌های مگنولیا وجود دارد که برخی از آن‌ها خوراکی و به عنوان چاشنی استفاده می‌شوند و طعمی شبیه زنجبیل و هل دارند.

    – خاک؛ خاک لومی یا ماسه‌ای که به خوبی زهکشی شده و کمی اسیدی نیز است برای رشد، گل مگنولیا مناسب خواهد بود.

    – دما؛ بهترین دما برای گل مگنولیا بین 9 تا 20 درجه سانتی‌گراد است.

    – نوردهی؛ گل مگنولیا محیط‌های نیمه آفتابی- نیمه سایه را بیشتر ترجیح می‌دهد.

    – آبیاری؛ به‌دلیل عمیق بودن ریشه گل مگنولیا، بهتر است آبیاری به‌طور عمیق و ماهی یک‌بار انجام شود.

    – کوددهی؛ عمدتاً مگنولیا سالم و سرزنده نیازی به کود ندارد، با این حال بهترین زمان برای کوددهی پس از کاشت و دوران جوانی گیاه است.


    همچنین ببینید: خرید گل گاردنیا


     

    – فصل کاشت؛ بهترین زمان برای کاشت گل مگنولیا اواخر تابستان تا اواسط پاییز است.

    – فصل هرس؛ مگنولیا به هرس زیادی احتیاج ندارد، جز این‌که شاخه‌های آسیب دیده را جدا کنید. بهترین زمان برای هرس پس از پایان شکوفه‌دهی و اواخر بهار است.

    – روش تکثیر؛ گل ماگنولیا را می‌توان به دو روش کاشت بذر پیوند خوابانیدن کپه‌ای تکثیر کرد.

    خرید گل یخ

    8- گل یخ

    گل یخ یکی از گل های زمستانی است که در سرما شکوفه می دهد. این گل بسیار خوشبو و معطر می باشد. گل یخ یک گل بسیار زیبا است که در تزیینات استفاده های زیادی از آن می شود. گل دهی از اواسط آذرماه شروع می شود و تا پایان زمستان هم ادامه پیدا می کند.

    این گیاه قابلیت تحمل سرما را تا حد زیادی دارد. از گل یخ استفاده های دارویی هم می شود، برای تسکین درد شکم، بیماری های تنفسی، افسردگی و … از این گیاه استفاده می شود. در هر مکانی که این گل کاشته می شود عطر آن تمام فضا را پر می کند. این گل بسیار زیبا را می توان در گلدان هم پرورش داد و در خانه نگه داشت.

    توضیح مهندس همتی در مورد اطلسی درختی

     

     

    در صورت داشتن هر گونه سوال در زمینه خرید نهال در گیلان  و یا سایر محصولات سایت مانند کاج لاوسون، درخت انجیلی و نهال گواوا و عنبرسائل و …  از بخش تماس با ما سایت سرو طلایی اقدام نمایید

    سوالات متداول

    چه گلهایی در زمستان به گلدهی می رسند؟

    گل یخ ، اطلسی درختی ، کاملیا ،ماگنولیا بنفش .

    ایا این گیاهان با قلمه تکثیر می شوند یا با بذر؟

    گل یخ هم با قلمه وهم با بذر ،اطلسی درختی وکاملیا وماگنولیا بنفش با قلمه تکثیر می شوند

     

    سایر دسته بندی ها:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷ رای
    4/5 (3 Reviews)

    راهنمای خرید

    سفارش از طریق تلفن و واتس آپ 09113818646 مهندس همتی :
    موقعیت گلخانه :استان گیلان
    ارسال شهرستان اتوبوسی و به انبار ترمینال مقصد خواهد بود ( باربری )

    خرید حضوری:
    آدرس نهالستان: گیلان - پره سر - رو به روی ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع

    خدمات ما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    این فیلد را پر کنید
    این فیلد را پر کنید
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
    برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

    فهرست